Káva je zdravá a můžete až 5 šálků denně. Škodlivost soli není jednoznačně prokázaná. Nasycené tuky a cholesterol nejsou základem nemocí srdce a cév.

Domácí chléb a bílá káva
Tragickým medicínským omylem bylo doporučovat margaríny nacpané trans tuky, a to pro zdraví vašeho srdce. 
Zdraví ohrožujících výživových omylů je však mnohem více.   

Mohlo by se zdát, že bychom měli aktuální výživová doporučení úplně ignorovat, chvílemi snad dělat přesný opak toho, co odborníci radí. Nejde totiž jen o drobné změny, ke kterým v průběhu let dochází, ale často o naprosté obraty. Vypadá to na výživovou revoluci! Některé omyly jsem dříve také neodhalila a předávala. Za svá pochybení se omlouvám! Velké množství mylných tvrzení, na kterých mnozí oficiální experti dokonce doposud lpějí, jsem však roky vysvětlovala a vyvracela. Jaké jsou naše znalosti, kterými můžeme aktuální omyly uvést na pravou míru?   

Kalorie není kalorie 

Exaktní stanovování množství kalorií v jednotlivých potravinách má jisté opodstatnění v laboratoři na kalorimetru. Lidský organismus je však mnohonásobně komplikovanější. Regulaci hmotnosti zásadně ovlivňuje náš hormonální systém a dokonce i naši spolubydlící mikrobi. Do procesů, které určují pocity sytosti, hladu anebo ukládání tuků, zasahují třeba stresové hormony, které mobilizují zásoby a podporují ukládání tuků, šetřící hormon inzulin, který nám hlídá tukové zásoby v buňkách, anebo leptin, který oznamuje, kdy máme jíst a kdy už máme dost. Doporučení počítat kalorie je zavádějící, dlouhodobě neudržitelné a hlavně zbytečné.   

Pohyb nezajistí štíhlost 

Pohyb je naprosto skvělý, prospívá našemu tělu i náladě a velmi ho doporučuji. Ale pohybem nevybalancujeme nezdravé jezení. Inzulinovou rezistenci ani narušené střevní prostředí nevyběháme. Junk průmysl, tedy průmysl výrobců nezdravých potravin, rád tvrdí, že stačí jen pohyb a můžete jíst, co chcete. Toto tvrzení je lživé. Jestliže se budete hýbat pouze rekreačně, nic moc nespálíte. Jestliže se budete hýbat excesivně, spálíte sice energii, ale také budete hladoví jako šakali, a proto sníte ještě více jídla.   
Buřtíky opečené obloha a chléb

Nejsme tlustí z tuků 

Obezita je porucha hromadění tuků. Ukládání tuků je ale řízeno hormonálně, zejména inzulinem. Uvolňování inzulinu je řízeno zejména sacharidy. Řešením obezity proto není nutit lidí omezovat tuky, více se hýbat a méně jíst, ale jíst lépe. Kauzální řešení dnes nejběžnější obezity je omezení příčiny, tedy sacharidů ve stravě. K dalším faktorům, které zásadně hormonálně sabotují bezva postavu, patří i stres a spánková deprivace.   

Cukry nejsou esenciální 

Čistě technicky není nezbytné jíst cukry. Ze tří základních makroživin jsou totiž esenciální pouze některé aminokyseliny (z bílkovin) a některé mastné kyseliny (z tuků). Esenciální cukr neexistuje. Organismus si umí cukr sám vytvořit v procesu glukoneogeneze a energii dovede většina buněk získat i z tuků. Mnohé buňky, například svaly (včetně srdečního), dokonce preferují jako zdroj energie tuky.  Zdravé sacharidy (třeba v podobě zeleniny) jsou samozřejmě prospěšné. Co jednoznačně není prospěšné a nikdo nepotřebuje, jsou koncentrované zdroje sacharidů od sladkostí až po výrobky z bílé mouky. Celkové množství sacharidů ve stravě, na kterých se dá prospívat, je vysoce individuální od minima 20 gramů za den až třeba po 300 gramů za den za podmínky, že jsou z kompletních potravin, ne z dortíků.   

Nejlepší stravou při cukrovce je nedodržovat dnes propagovanou diabetickou dietu 

Nejběžnější diabetická dieta je postavena na pravidelném a častém příjmu sacharidů. Obojí podporuje uvolňování inzulinu, a tak zhoršuje inzulinovou rezistenci, která je základním problémem mnoha nemocných s cukrovkou 2. typu. I proto je cukrovka označována za chronické degenerativní onemocnění, tedy nemoc, která se nedá vyléčit. Je pravda, že uvedenou metodou ne. Jsou však i lékaři, kteří doporučuji maximálně omezit sacharidy i počet jídel. Tedy vynechat svačinky a jíst třikrát nebo dokonce pouze dvakrát za den. Dr. Sarah Hallberg, zde na TEDx vystoupení uvádí, že cukrovku léčit lze a nejlépe nedodržováním tradičních diabetických doporučení.  Fruktóza není zdravé sladidlo – a už vůbec ne pro diabetiky Roky se diabetikům doporučovalo sladit si fruktózou, která ke svému využití nepotřebuje hormon inzulin a navíc je hlavním cukrem ovoce, a proto se nějak automaticky předpokládalo, že je zdravější.

Chůze a zdraví
 Jenže fruktóza nepříznivě zasahuje do signalizace inzulinu a leptinu, které regulují příjem jídla, a sama se v našem těle velmi snadno přeměňuje a ukládá v podobě tuků. Nadbytek fruktózy ve stravě je dnes spojován se zvýšením rizika vzniku obezity, cukrovky 2. typu, vysokého krevního tlaku, nealkoholického ztukovatění jater, nemocí srdce, dny, zánětlivých procesů, některých nádorů a zrychleného stárnutí. Slazení fruktózou se proto vůbec nikomu nedoporučuje a „dia potraviny“ s ní jsou naprostým nesmyslem. Obdobně nezdravé je i slazení agávovým sirupem, který je ještě větším zdrojem koncentrované fruktózy než vysoce fruktózový kukuřičný sirup (HFCS).   

Diety s nízkým obsahem tuku a cholesterolu nadělaly více škody než užitku 

Namísto másla jsme do sebe dlouhá léta cpali propagované transtukové margaríny. Namísto normálně tučných jogurtů jsme pojídali nízkotučné verze zahušťované cukry a škroby. Namísto omelety jsme se k snídani krmili sladkostmi, jako jsou třeba cereálie. Namísto
základních kvalitních potravin, jako jsou právě třeba vejce, máslo anebo slanina, jsme si dopřávali vysoce průmyslově upravované potraviny s trans tuky a hromadami cukrů. Obojí poškozuje nejen cévy, ale zvyšuje riziko většiny dnes běžných civilizačních nemocí. Čím méně takové dietní potraviny budeme konzumovat, tím lépe.   

Nasycené tuky a cholesterol nejsou základem nemocí srdce a cév

 Ucpávání cév tuky, mozková mrtvice a srdeční infarkt jsou mnohonásobně komplikovanější než rovnice vejce nebo bůček rovná se mozková mrtvice nebo infarkt srdce. Že hladina cholesterolu v krvi nesouvisí s jeho obsahem ve stravě a není třeba jej hlídat, už uznávají i oficiální výživová doporučení. Také tvrzení o jednoznačné souvislosti mezi konzumací nasycených tuků a hladinou cholesterolu v krvi a vyšším rizikem nemocnosti a úmrtnosti na kardiovaskulární potíže zatím studie jednoznačně neprokazují. Konzumace másla, vajec i bůčku v rámci zdravé stravy bez nadbytku cukrů, průmyslově upravovaných olejů a trans tuků se zdá být bez potíží.  

 Škodlivost soli není jednoznačně prokázaná 

 Solit se musí co nejméně. To je roky omílané přesvědčení, či přesněji jen víra. Ve skutečnosti zatím nemáme dostatek důkazů, že snižování příjmu soli má jednoznačně příznivý efekt na zdravotní stav každého z nás. Omezení solení je zcela na místě u jedinců s vysokým krevním tlakem a současně nadměrným příjmem soli. Aktuální studie však varuje před výraznějším omezením solení u zdravých jedinců, protože strava s nízkým obsahem soli může zvyšovat riziko nemocí srdce a cév a úmrtnosti na ně. Proto jako nejvhodnější vidím následující doporučení: jezte skutečné potraviny (ty nejsou dosolené) a sami solí dochucujte podle chuti, aniž byste tak potřebovali excesivně hlídat počet miligramů chloridu sodného na talíři.  
Červená čočka, domácí šunka a volské oko

 Káva je zdravá a můžete až 5 šálků denně 

Konzumace kávy je studiemi spojena s nižším rizikem vzniku nemocí srdce a cév, cukrovky 2. typu, Parkinsonovy demence, některých nádorových onemocnění, včetně rakoviny prsu a prostaty, a depresí. Příznivé působení bylo zaznamenáno až do konzumace pěti šálků denně.   

Pití není třeba rigorózně hlídat 

Dostatečný příjem vody je důležitý, ale pocit žízně a s ním potřeba pít jsou u zdravých dětí a dospělých podobně automatické jako potřeba dýchat. Nikdo z nás nepřemýšlí, kdy se má nadechnout anebo kolikrát dýchat, podobně to funguje u potřeby pití. Doporučení, kolik by měli muži a ženy vypít, jsou extrémně zjednodušená, často nadhodnocená a hlavně zbytečná. Výjimkou, kdy je příjem tekutin potřeba hlídat, jsou například onemocnění ledvin a vyšší věk, kdy se přirozený pocit žízně může ztrácet.   

Jak tedy jíst? 

 Pro zdravou stravu nikdo nepotřebuje encyklopedie výživy, výživové poradce, zavádějící značky potravinářů, jako třeba Vím co jím, ani nejnovější studie. Úplně si vystačíme s jedinou větou: jezte kvalitní základní potraviny a jídla z nich. A pro ty, kteří chtějí podrobnější radu: nepijte soft drinks a nejezte junk food, kam řadím všechna vysoce průmyslově zpracovaná jídla jako třeba jsou i přeslazené snídaňové cereálie, margaríny anebo uzeniny z mouky a sóji.


MARGIT SLIMÁKOVÁ Odbornice na zdravotní prevenci a výživu. Vystudovala farmacii a dietologii v USA, sociální sítě, www.margit.cz

#Kardiovaskulární zdraví, Ateroskleróza, Civilizace, Diskuze a debaty, Zdraví, Sůl v potravě člověka, Žít je tak krásné, Životospráva, 

CO SE TADY ČTE NEJVÍC (Popular Posts)

MENU a ŠTÍTKY Je tu všechno?

Humor Sociální sítě Komentáře Vtipy Zdraví Credo Experto Medicina Verše Životospráva a dlouhý život jak na to Co je psáno Den pro tebe Google+ Diskuze a debaty Žít je tak krásné Psychiatrie a psychologie Google Internet Flejberk Krásné ženy Příroda Fotografie Poznámky G+ Legrace Ostatní Svobodný internet Zlatá střední cesta Spánek a jeho poruchy Stáří Blogeři sobě Civilizační nemoci Diagnostika manipulace Humor v medicíně Osobnostní patologie Psychosomatická medicina Amerika Historie Můj pohled na svět Novinky a zajímavosti Podzim Prevence Dobrý vtip! Humor a vtipy nebo moudra Kardiovaskulární zdraví Motivace Prevence a zdraví Slunečné ráno Sociální patologie Videa Úvod Deprese Diferenciální diagnostika Léto Pozitivní myšlení Tipy Ateroskleróza Cippolovy zákony stupidity Deprivace a skupinová hloupost Kruh Užitečné příspěvky Lidský život O stárnutí a stáří Skupinová hloupost Vtipné okamžiky Zajímavosti moderní medicina Bůh Slunce Civilizace Dehydratace Demence Google AdSense Infekční nemoci Kodex internetového diskutéra Les Léčivé rostliny Patologie Ptáci Přátelé Racionální výživa Slunečné odpoledne Sluneční toulky v přírodě Zrcadlo České momenty Židovské Život v přírodě Životospráva Alzheimerova choroba BonaFides Demokracie Dobro a jeho světlo Dětské lékařství Inteligence Interna a kardiologie MIKROBIOLOGIE Metabolický syndrom Moudrost O zdraví Oční (ophthalmologie) Pošta pro vás Pravda Stromy Trpajzlíci Virtuální prohlídka měst Vtipné a pozitivní Závislosti dezinformace Asertivita Expert v terénu Gastroenterologie Geek Geny a informace Karel Kryl Laboratorní diagnostika MUDr. Jan Hnízdil Myšlenka dne Nemoci prostaty Nemocný vypráví O dětství Pavel Kysela Prostata Přátelství Renata Rozum Twitter VENEZUELA Ze života lékařů Řešení problémů Život s holou prdelí Afty Americké zdravotnictví Astronomie Bohemian melody and songs Bolest Bolest u člověka Bylinky Bylinky a spánek Cestovní medicina Cestování Cruise Rekreace Dovolená Dlouhá cesta Dopisy Erotika na internetu Facebook Google Scholar Hypertensní choroba Imunita Instinkty Kemel Kopírování Life at Google Lymeská Borelióza Meteorosenzitivita Neurologie Novinky v hudbě ORL Objevy Osobnost lékaře Otčenáš Pirátství Pohádka Poruchy vědomí Prof. Koukolík Rakovina prostaty (caP) Rath a sedmimilionová krabice Slunečný den Smazání Facebooku Spánek Spánek a léky Strach Stres Urologie Virosa Voda Vánoce Zdravotní pojištění Škola 0 závisti ACTA Admin Anatomie Cesty Cholera Cholesterol Chřipka Cibule Cicero Deprivanti a deprivantství Diabetes mellitus Dna Dobrý voják Děti Dětská obezita Dětství Editace a styl psaní příspěvků Elektřina Energie a my Febrilní křeče Florence and the Machine Genius loci Glaukom Google Analytics Hepatologie Hyperkinetická porucha Hyperpyrexie Jaro Karikatura Kofein Kráťa Káva Ledviny Lež Literatura Lékař MOTOROLA Droid RAZR Markéta Šichtařová Maturita Meditace Mikroorganismy Mireille Mathieu Moudra Mozek a drogy Moře Murphyho zákony Music and Humor Nefrologie Neuroanatomie a neurofysiologie bolesti Novinky O chřipce obecně O jmelí O lásce Obama Pivo Plynové jezírko s oxygenoterapií Premenstruační syndrom Psychoaktivní látky Psychologie Pudy Půst Sanitka Sdílení Sociopatie Sokrates Soukromé Stahování Statečnost Steatóza jater Stomatologie Sůl v potravě člověka Technické spekulace Twitter Frenzy USA Učitel Vajíčka Velikonoce Vlčí mák Výchova Zahrady Ze života sestřiček Zrychlení počítače? Zácpa Obstipatio Zákon Závislost emoce u Křížku úzkost Čaj o páté 7 000 000 776833333 Afektivní neurověda Akáty bílé Alcatraz Alergie Alicia Keys Allison Crowe Android Aristoteles Basshunter Beethoven Symphony Beletrie Benedikt XVI. Bible Biochemie Bioklimatologie Blogy Bolesti nohou Bouře Bršlice kozí noha Aegopodium podagraria L. Bug Opera Bulvár Buněčné receptory Charlie Chirurgie Chronický únavový syndrom Citový mozek D-FENS Dengue Deprivanti Deštivý den Diagnostika v oční medicině Diamanty Divizna velkokvětá Dr WEB Drahé kameny Drogy EKG Elizabeth Blackwell Emergency Epidemiologie Erythema migrans Etnika Evropa Externí disk Filmy František Ringo Čech Freud Frustrace Fysiologie Fytoterapie G+ notifikace v Opeře GDX Access Gaudeamus igitur Hemagel Homeless Horečka Hudba Hunting Hvězdokupa Hyperplasie prostaty Hypertenze Hypnotika Idiopathické In Vino Veritas Infekční koutky Ischemická choroba Jordánsko Kalifornie Kalium Kamenný most Kapradí Karel Schwarzenberg Kašel Klysma neboli klystýr Klávesové zkratky Koledy Kolokvium Kongres Konopka obecná Kontakty Korsika Krajina Krizová linka La Roux Lesní jahody Lymeská Borrelióza Lásky čas Léky nové generace M.Parkinsoni MEXICO MUDr. Plzák Maminka Manicko depresivní syndrom Marek Slabý Meduňka Memy Mikrobiom Milenci Minerály Mobilní internet Modrá knížka Modříny Moldau Smetana Mozek Munchhausenův syndrom Muži a ženy Myslivost Měsíční noc Narcistická porucha osobnosti Nefunkční bezpečnostní hláška Nemoc z líbání Nemoci dospívání Nemoci štítné žlázy Nikon Nobelovy ceny Názory O závisti Oldřich Vinař Optika Ostropestřec mariánský Ovoce Očkování Paliativní medicina Pesticidy Petra Placebo Placebo efekt Poezie Policie Porodnictví a gynekologie Porucha metabolismu Počítače a diagnostika Preexisting condition Proces wuauclt.exe Prof. MUDr. Pavel Pafko Propedeutika Prostřeno Psychiatrická onemocnění Psychopatie Ptačí zpěv Přetížení organizmu Radkin Honzák Rickrolling Rodina Rozšíření Opery Rychlá pomoc Sametová revoluce Sammuel perský kocourek Sanitka Mercedes veteran Schemer Screenshot Serenoa repens Sex Sex a zdraví Slovensko Sluneční erupce a aktivita Smartphone Soubory .OGG Soukromí Speciální pedagogika Sport Sportovní lékařství Sršeň Street View Suguperge! Sdígilígim naga wegeb! Svoboda Světlo Syrenia TOPLekar.cz Teotihuacan The Cranberries - Zombie The Moon Měsíc The New York Times Tonometry Toxiny Transplantace Trojský kůň Třezalka U bankomatu U vody U řeky Unwand Vanessa Mae Veverka Veřejné mínění Vilcacora Vinná réva Vlaštovka Vlídné slovo Vojenská služba Vyhledávač Václav Havel Všímavost WD My Passport YES WE CAN YouTube bubble nebula prof. MUDr František Koukolík prof. Matějček prohlížeč Opera psychoanalýza studentské Římská mythologie Šampaňské Školní zdravotní služba Švejk

Vybraný příspěvek

Kdybychom dokázali být skutečně v přítomném okamžiku a otevřenou pozorností si vše uvědomovat, neztrácet v životních situacích ze zřetele své já, tak by pro většinu negativních myšlenek téměř nezbylo místo.

Starost, úzkost, smutek a deprese? Když se řekne léčba depresivního onemocnění, automaticky se nám vybaví léky, antidepresiva. V nejvážnější...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...